fbpx

Case HWAM

Tæt dialog og fleksibel proces sikrer fortsat samarbejde


I Hørning nær Aarhus ligger den familiedrevne og -ejede virksomhed HWAM. HWAM er en af Danmarks førende producenter af arkitekttegnede brændeovne. Ovnene produceres på bestilling og er kendetegnede ved en stærk æstetik og en tårnhøj kvalitet.

I sensommeren 2019 indgik VR Staging en leveringsaftale med HWAM, som har født flere projekter af sig.

Stærke værdier og præcise krav

Virksomheden er baseret på stærke værdier, nogle som også efterleves i dag, hvor grundlæggeren Vagn Hwam Pedersen har overladt driften til sønnerne Torsten og Stefan. Alt produceres i Danmark og ovnene samles på fabrikken i Hørning – også de ca. 80% af produktionen, som eksporteres til udlandet med særlig stor afsætning i Tyskland.

HWAMs produkter er absolut i luksusklassen, hvilket naturligvis også afspejles i al deres kommunikation – også den visuelle. HWAM er derfor en spændende kunde med høje forventninger og et komplekst produkt.

En af de udfordringer HWAM oplever, når der skal udvikles marketingmateriale, er at skabe synergi mellem eksperternes produktkendskab og de krav nutidigt marketingarbejde stiller til forandring i og udskiftning af markedsføringsmateriale. Ovnenes høje kvalitet og stærke æstetik skal selvfølgelig afspejles på mere end en måde: det er ikke bare afgørende, at miljøerne er tidssvarende og udstråler en følelse, HWAMs kunder kan spejle sig selv i. Visualiseringerne skal også være af høj kvalitet og produktvisualiseringen ekstremt præcis. Desuden er der en række lovkrav på brændeovnsområdet, såsom afstand til brændbart materiale, som også skal afspejles i det visuelle materiale.

HWAM har en profil baseret på stærk skandinavist æstetik og knivskarpt håndværk, og det skal afspejles over hele linjen – helt ned til visualiseringen af teksturen på de skamolplader, som sidder inde i ovnen. Miljøerne ovnen indgår i skal desuden være tidssvarende, rene og afspejle HWAMs målgruppes indretningsstil – også på tværs af landegrænser.

80% SKANDINAVISK 20% TYSK

HWAM forhandler til hele verden, men det tyske marked er særligt stort. Det stiller krav til markedsføringsmaterialet, når det skal være brugbart på forskellige markeder.  3D-visualiseringer har traditionelt været meget dyre og processen lang. HWAM har derfor i mange år valgt kun at have én billedpakke, som udskiftedes med et par års mellemrum.

Hos VR Staging tilbød vi HWAM en langt bedre pris og en mere smidig proces. Dette betød at man valgte at få lavet alle billeder i 3 udgaver: en rettet mod det danske/skandinaviske marked, en mod det engelske og en mod det tyske. Miljøerne i billederne ligner i høj grad hinanden, men der er alligevel små forskelle, som har stor betydning for potentielle købere og dermed også for virksomhedens sælgere.d

”Vores key accounts er virkelig glade,” siger marketingmanager Anja Mühlebach. ” Miljøerne var spot on fra starten og VR Staging er virkelig skarpe på den nordiske stil. Billederne er 80% ens og i nordisk stil, mens de sidste 20 er kulturelt tilrettet. Dette betyder rigtig meget.”

Med små justeringer i farvevalg, møblement og ikke mindst valg af ovne, får HWAM mulighed for at ramme deres målgrupper endnu mere præcist end tidligere.

”Der er bare forskel på, hvilken ovn man vælger. I Danmark vælger mange små og mellemstore ovne, mens tyskerne oftere køber de store modeller med stenbeklædning. Englænderne køber de små og monterer dem inde i en pejs, noget vi aldrig ville se i Danmark,” siger Anja Mühlebach.

Med den pris VR Staging kan tilbyde HWAM åbnes der også for, at der kan laves nye visualiseringer oftere. Det kan eksempelvis være når HWAM lancerer to nye ovne, som lige nu er på tegnebrættet, eller når marketingafdelingen får brug for nyt materiale til deres online markedsføring. Ovnene er den tungeste del af visualiseringsprocessen og nu, hvor de ligger klar, kan VR Staging hurtigt, nemt og billigt levere visualiseringer med nye miljøer.

”Det har været en virkelig god proces med tæt dialog og super god rådgivning,” siger Anja Mühlebach. ”Jesper (adm. direktør hos VR Staging, red.) har været fleksibel og behagelig at arbejde med. Jeg har aldrig fået fornemmelsen af et taxameter, der tikkede afsted – tværtimod har det været vigtigt for VR Staging, at det de leverede sad lige i skabet. Og det gjorde det! Vi glæder os til at fortsætte samarbejdet.”

Kunne du tænke dig at høre nærmere om, hvordan vi kan hjælpe dig?

Så gi' mig et ring eller skriv en email. Så kan jeg fortælle jer alt om de mange fordele.

Jesper Holm-Jensen Adm. direktør - Partner
T: +45 5151 4849

Kundereferencer